nieuws & media pagina

 

2006

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

  Samenwerking Henkel en Ursa Paint

 

Ursa Paint en Henkel werken samen..

 

Recentelijk maakten Henkel Nederland uit Nieuwegein en Ursa Paint Quality & Environment uit IJmuiden bekend een intensieve samenwerking aan te gaan. Hiermee beogen beide bedrijven het serviceniveau naar hun klanten te verhogen.

 

“Door de samenwerking kan een compleet assortiment producten voor zowel onder als boven het parket geboden worden.” Zoals bekend ontwikkelt en produceert Ursa Paint watergedragen laksystemen en natuurlijke, oplosmiddelvrije olieën en waxen. Henkel is leverancier van verlijmingssystemen voor parket.

 

Zowel Ursa als Henkel constateren dat de parketmarkt steeds veeleisender wordt en relaties meer kennis, service en ondersteuning op de werkvloer wensen. Volgens Henkel en Ursa Paint zijn de productassortimenten van beide leveranciers bij menig parketgroothandel en parketteur al prominent aanwezig en worden ze vaak naast elkaar gebruikt. “Door het verbond dat Henkel en Ursa Paint nu aangaan, kan bij bezoeken sneller en beter ingespeeld worden op de gestelde vragen. Daarnaast zullen we een gezamenlijk programma van trainingen opstellen voor de handel en voor de professionele verwerker.

 

” Naast kennisoverdracht biedt deze samenwerking aan Henkel en Ursa Paint de kans om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Zo verwachten beide bedrijven tot optimale systeem-oplossingen te komen. Producten die naadloos op elkaar moeten aansluiten.

Ursa Paint en Henkel
heffen het glas op de samenwerking
Ursa en Henkel
heffen het glas op de samenwerking

 

(Parketplein, 10-04-2006)

 

 

  Samenwerking Henkel en Ursa Paint

 

Persbericht

 

april 2006 - Henkel en Ursa Paint gaan samenwerken

 

IJMUIDEN / NIEUWEGEIN, april 2006.

 

Henkel Nederland en Ursa Paint hebben aangekondigd intensief te gaan samenwerken. Met deze bundeling van krachten willen de bedrijven een completer assortiment producten aanbieden voor zowel onder als boven het parket en de service naar hun klanten verhogen.

 

Met deze samenwerking is er een derde grote speler -na Bona uit Haarlem en Lecol uit Waalwijk- op de Nederlandse markt gekomen die zowel lijmen als afwerkmiddelen voor parket kan leveren. Een belangrijke reden voor de bedrijven om samen te gaan werken -en bijvoorbeeld niet met een eigen merk te komen- is dat ze merkten dat de markt steeds veeleisender wordt. Robert van Westerhoven, algemeen directeur bij Ursa Paint: “De eisen aan technische kennis worden steeds hoger gesteld, daarom is samenwerken -en dus specialist blijven op het gebied waarop je specialist bent- de beste oplossing.”

 

Het verbond biedt Henkel Nederland uit Nieuwegein, dat met het merk Thomsit groot is in lijmen, en Ursa Paint uit IJmuiden, dat met de merken Rigostep en Aquamarijn groot is in lakken en oliën, bovendien mogelijkheden om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Robert van Westerhoven: “Bij elkaar in de keuken kijken kan best handig zijn.” Peter Kreukniet, marketing director van Henkel valt hem bij: “Je vult elkaar aan en komt op nieuwe ideeën.”

 

Wat ideologie betreft passen de bedrijven ook goed bij elkaar, vinden Van Westerhoven en Kreukniet. Kreukniet geeft als voorbeeld dat beide bedrijven vroeg zijn begonnen met het produceren van oplossingmiddelvrije producten. De samenwerking klinkt ze nu zo logisch in de oren, dat niemand eigenlijk nog weet wie oorspronkelijk met het idee is gekomen. Robert van Westerhoven: “Het is eigenlijk meer ontstaan, dan dat het begonnen is.”

 

In de nabije toekomst valt het nog niet te verwachten dat Henkel en Ursa Paint ook buiten Nederland zullen samenwerken. “We willen eerst kijken hoe dit zich in Nederland ontwikkelt,” aldus Kreukniet. En om er een parketproducent bij te nemen, zodat de sandwich van lijm, parket en afwerkproducten compleet is, daar zal beslist geen sprake van zijn. Robert van Westerhoven: “Dan ga je je beperken en dat lijkt me niet handig.”

 

Beide bedrijven behouden in de samenwerking hun eigen identiteit en worden dus niet samengevoegd tot één merk. De buitendiensten van Henkel en Ursa Paint hebben inmiddels wel een training gehad waarbij ze de producten van het andere bedrijf hebben leren kennen. Arnold van Westerhoven, directeur van Ursa Paint: “Op die manier verbeteren we de kwaliteit van de bijeenkomsten. Informatie over Thomsit en Rigostep kan nu bijvoorbeeld op een avond gegeven worden.”

 

Daarnaast denken de bedrijven dat bij bezoeken sneller ingespeeld kan worden op vragen van klanten. Beide bedrijven zijn bezig met het opstellen van een gezamenlijk programma van trainingen voor de handel en de professionele verwerker. Ze zullen ook de krachten bundelen op het gebied van beurzen -op de beurs van Maastricht staan ze voor de laatste keer niet bij elkaar- acties en promoties en scholingen zoals op het Gildevaart Instituut.

 

Over concrete plannen voor acties of aanbiedingen voor de parketspeciaalzaken kan Kreukniet nog niets zeggen, maar hij voorspelt dat er “natuurlijk wel wat te verwachten valt”.

 

April 2006 - Henkel en Ursa Paint gaan samenwerken.

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

 Ad van Mierlo overleden

Ad van Mierlo

 

Gisteren is in Tilburg onder overweldigende belangstelling afscheid genomen van Ad van Mierlo.

 

Ad overleed op zaterdag 22 april na een lange periode van ziekte, vlak voor de vakbeurs Europarket.

 

Toen Ad als parketopleider bij Instituut Gildevaart startte was er voor hem weinig of niets om mee te werken.

 

Binnen een korte periode wist hij van dit ‘niets’ een gedegen vakopleiding te maken. Dit deed hij door met een tomeloze inzet de branche te mobiliseren en te overtuigen van de noodzaak van goede scholing. Ad heeft als docent te Gildevaart niet alleen tal van cursisten opgeleid, maar ook geënthousiasmeerd en liefde voor het vak bijgebracht. Hij heeft zich met ziel en zaligheid ingezet om de branche professioneel naar een hoger plan te tillen.

 

Met het risico iets te vergeten, een korte opsomming: Ad organiseerde platforms, zette zich in voor brancheverenigingen (zowel nationaal als internationaal), vakbladen, geschillencommissie en beurscommissies, initiëerde het NK- en EK-parketleggen, zorgde voor jaarlijkse bijeenkomsten zoals de Parketmeeting, adviseerde verschillende instituten en bedrijven, ontwierp legvoorschriften en lesmateriaal. Ook richtte hij het Documentatie en Informatie Centrum parket op, beter bekend als het DIC. Door alle initiatieven groeide hij uit tot een boegbeeld van de branche. Ad kon er overigens niet goed tegen wanneer een door hem ondernomen initiatief maar niet goed van de grond kwam. Hij kon daar - goedbedoeld - nijdig om worden. Ad wilde veel, misschien soms te veel, maar zijn tomeloze inzet werkte veelal inspirerend en zorgde er voor dat er in ieder geval wat gebeurde.

 

Wie kent niet uit Ad’s betoog de waarschuwende startzin: “Het is vijf voor twaalf.” Waarna een vlammende polemiek volgde met alle toehoorders hangend aan zijn lippen...

 

We zullen Ad ook herinneren als een gentleman, een charmante verschijning die er altijd voor waakte er goed verzorgd uit te zien, en als een echte levensgenieter. Hij was zeer betrokken, niet alleen bij de parketbranche, maar ook bij mensen persoonlijk. Hij kon niet tegen onrecht, en kon wat dat betreft zeer fel worden. Tot het laatst toe interesseerde hij zich in het wel en wee van de branche.

 

De erkenning die hem deze maand op Instituut Gildevaart ten deel viel en de erepenning die zijn naam zal dragen hebben hem diep geroerd. De penning zal worden uitgereikt aan diegene die zich belangeloos inzet voor de parketbranche of met een goed idee komt waar de branche wat aan heeft. “Ik heb jarenlang met veel plezier bij Gildevaart gewerkt. De waardering die iedereen laat blijken heeft mij zeer aangegrepen. [...] “Ik heb nooit geweten dat ik zoveel credit had.” Over zijn ziekte vertelde hij: “Het klinkt misschien gek, maar ik zou deze periode met geen goud willen missen.” Het bracht hem en zijn gezin intens bij elkaar. Daar genoot hij met volle teugen van en maakte hem een zeer dankbaar mens.
 

Wij mogen dankbaar zijn dat we Ad hebben gekend.
 

We wensen Jeanny en zijn familie veel sterkte toe.

(Parketplein, 28-04-2006)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Ursa Paint op Europarket 2006

 

Persbericht

 

april 2006 - Ursa Paint op Europarket 2006

 

 

Nederlands

 

URSA PAINT QUALITY & ENVIRONMENT, is gevestigd in IJmuiden, Nederland. Met onze merken Aquamarijn en RigoStep zijn we gespecialiseerd in volledig natuurlijke, oplosmiddelvrije en watergedragen afwerkingsproducten. Ursa Paint heeft op de Nederlandse markt een uitstekende reputatie.

Professionele verwerkers waarderen zowel de eenvoudige verwerking en de hoge kwaliteit van onze producten als onze inspanningen maximale technische bruikbaarheid te combineren met minimale belasting voor de mens en zijn leefomgeving.

Ursa Paint producten worden op ruime schaal verkocht in zowel Nederland als verschillende landen in Europa en de rest van de wereld. Indien ook u onze producten wilt distribueren, neem dan a.u.b. contact met ons op.

 

English

 

URSA PAINT QUALITY & ENVIRONMENT is based in IJmuiden, the Netherlands. With our brands Aquamarijn and RigoStep we are specialized in fully natural, solvent free, and waterborne finishing products. In the Netherlands Ursa Paint is an established company and well renowned for its fine quality products.

Professional applicators appreciate the easy application and high quality of our products as well as our efforts to make our products as save as possible for man and his environment.

Ursa Paint products are widely sold in the Netherlands and various countries in Europe and around the world. If you want to distribute our products in your country, please contact us.

 

Français

 

URSA PAINT QUALITY & ENVIRONMENT est établi à IJmuiden, les Pays Bas. Avec les marques Aquamarijn et RigoStep, nous sommes les spécialistes des produits naturels sans solvant, et des produits en phase aqueuse. Ursa Paint a une très bonne réputation aux Pays-Bas.

Les professionnels savent reconnaître et apprécier la souplesse d'application et le superbe résultat obtenu avec nos produits. Également apprécié : leur composition qui privilégie avant tout les produits naturels pour respecter au mieux l'homme et son environnement.

Les produits Ursa Paint ne sont pas seulement distribués aux Pays-Bas et dans beaucoup d'autres pays de la communauté européenne, mais aussi loin au-delà de l'Europe ! Si vous désirez distribuer nos produits dans vortre pays nous vous prions de bien vouloir prendre contact avec nous.

 

Deutsch

 

URSA PAINT QUALITY & ENVIRONMENT hat seinen Hauptsitz in IJmuiden, Niederlande. Mit unseren Marken Aquamarijn und RigoStep sind wir spezialisiert auf natürliche, lösungsmittelfreie und wasserfeste Fertigprodukte. In den Niederlanden ist Ursa Paint ein Unternehmen mit gutem Ruf, bekannt für seine Qualitätsprodukte.

Professionelle Verarbeiter begrüßen die einfache Anwendung und hohe Qualität unserer Produkte sowie unsere Bemühungen, unsere Produkte für Mensch und Umwelt so sicher wie möglich zu machen.

Ursa Paint Produkte werden überall in den Niederlanden sowie in verschiedenen Ländern Europas und der ganzen Welt verkauft. Wenn Sie unsere Produkte in Ihrem Land vertreiben möchten, setzen Sie sich bitte mit uns in Verbindung.

 

Stand 188

 

 

Presentatie RigoStep en Aquamarijn op Europarket.

 

Presentatie Ursa Paint op Europarket 2006.

 


 

Ulco van der Zee van Zee Projects zorgt elke beurs voor een mooie stand.

Ulco van der Zee zorgt elke beurs voor een mooie stand.

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Boete voor explosie in Catshuis

 

Justitie heeft gisteren een boete van 25.000 euro geëist tegen een schildersbedrijf uit Vlaardingen. Volgens het Openbaar Ministerie is het bedrijf verantwoordelijk voor de dood van een werknemer in mei 2004 tijdens de renovatie van het Catshuis. Het bedrijf wordt verdacht van het overtreden van artikel 32 van de Arbeidsomstandighedenwet.

 

Volgens het OM is er met thinner gewerkt om een waslaag van de houten vloer te verwijderen. Meer dan 65 liter ervan is gebruikt, terwijl het verboden is dit middel binnenshuis te gebruiken. Daarnaast waren er onvoldoende maatregelen getroffen ter voorkoming van brand of explosiegevaar.

 

De schilder kwam om bij de ontploffing, de ambtswoning liep door de brand voor miljoenen euro’s schade op. Het schildersbedrijf had kunnen weten dat de verboden stof werd gebruikt, aldus justitie.

 

Het OM concludeerde eerder al dat er geen bewijs was dat opdrachtgever Rijksgebouwendienst opdracht heeft gegeven of wist dat in het Catshuis met het verboden middel en op de verkeerde manier werd gewerkt. Volgens de advocaat van het Vlaardingse bedrijf had de voorman het oplosmiddel op eigen houtje ingeslagen. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

(Parketplein/RTV Rijnmond, 07-03-2006)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Code parketbedrijf gelanceerd

 

Onder de kop ‘Weer een stukje van de puzzel erbij!’ laat het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) weten dat, na de ‘Legvoorschriften Parketbranche’, nu ook de langverwachte ‘Code van het parketbedrijf’ officieel een feit is.

 

De branchecode bundelt de voor de parketbranche relevante wet- en regelgeving, praktijknormen en aanbevelingen. Hoofdthema’s zijn arbeidsomstandigheden, veiligheid, milieu en ondernemerschap. De verschillende brancheorganisaties hebben opnieuw de krachten weten te bundelen om de kwaliteit van het ondernemen in de branche te bevorderen.

 

In de Legvoorschriften ging het nog om de vaktechniek van het leggen van parket. De Code van het parketbedrijf ziet daarentegen toe op het gehele bedrijfsproces: vanaf het eerste contact met de klant in de winkel of showroom, het leggen, voorlichting en instructie tot aan de nazorg. Extra aandacht is er voor de voorlichting aan de consument. Vanuit de geschillenpraktijk is immers gebleken dat de consument vaak geen of slechte onderhoudsinstructie mee krijgt voor het geleverde product, aldus het HBA. Verder vindt de ondernemer in dit boekje allerlei praktische adviezen die de kwaliteit van ondernemen ten goede moeten komen. Het HBA noemt de Code zelfs dé standaard voor bedrijfsverbetering.
 

De opstelling van het breed gedragen document geschiedde in samenwerking met de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), de Vereniging Parketvloeren Leveranciers (VPL), de Vereniging van Parketvloeren-leggersbedrijven (VPVB) en de Alliance van Parket Fabrikanten en Importeurs. De Arbeidsinspectie heeft de Code ook kritisch bekeken. De CBW heeft hem eergisteren voor haar leden gelanceerd. Tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van de branchevereniging in Rotterdam mocht HBA-secretaris Nelson de Code voorstellen. Gelijktijdig heeft de VPVB op haar algemene ledenvergadering de Code uitgedeeld. De VPL zal snel volgen.

 

In de loop van 2006 is het mogelijk voor bij het HBA geregistreerde parketbedrijven om via internet met de Code te werken. Ook de checklist en het plan van aanpak kunnen dan op internet, via www.hba.nl, worden ingevuld. Alle ondernemers krijgen hierover bericht, zo belooft het HBA.

 

De Code van het parketbedrijf kost 20 euro en is verkrijgbaar bij het Hoofdbedrijfschap. Alle bij het HBA ingeschreven parketbedrijven krijgen een bulletin met daarin een kortingsbon. De CBW, VPL en VPVB hebben de Code collectief ingekocht en stellen hem gratis ter beschikking van hun (parket)leden.

(HBA/Parketplein, 14-12-2005)

 

naar keuzemenu naar boven

 

2005

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

 

  Legvoorschriften Parketbranche

Legvoorschriften Parketbranche.

 

Afgelopen vrijdag vond bij het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) in Zoetermeer een pilot-cursus rond het branchebreed gedragen initiatief ‘Legvoorschriften Parketbranche’ plaats.

 

De cursus werd gegeven door Jan van der Kroef van Instituut Gildevaart en bijgewoond door vertegenwoordigers van brancheorganisaties CBW, VPL en VPVB en mensen van HBA en WoonWerk. Jan van der Kroef vertelt dat er stevig werd gediscussieerd over hoe de diverse thema’s aangepakt dienden te worden en welke problemen eventueel op een andere wijze bekeken moesten worden.

 

“Hoofddoelstelling is om de kwaliteit van het hele parketgebeuren te verbeteren. We moeten eenvoudigweg zorgen dat er minder klachten komen die te maken hebben met parket. Na de keukenbranche komt de parketbranche immers op de tweede plaats wat het aantal klachten van consumenten betreft. Dat is natuurlijk niet goed voor de uitstraling van de branche,” aldus Van der Kroef. “Van belang is nu dat iedereen dezelfde normen gaat hanteren. Dat wil met name zeggen dat er uniform moet worden voorgelicht in de winkel. Weet de consument wat hij moet verstaan onder tapis of onder bourgogne? In alle winkels moet overal een gelijk verhaal verteld worden, zodat de consument overal dezelfde voorlichting krijgt en dezelfde verwachtingen krijgt over wat het product voor hem gaat betekenen. Dus niet zeggen dat een vloer overal in huis gelegd kan worden, terwijl eigenlijk is af te raden om hem in vochtige ruimtes te plaatsen. Geschillen liggen nu eenmaal vooral in de communicatiesfeer.”

 

Voor de cursus kan men zich inschrijven bij Gildevaart. Hij is zowel individueel als ‘in company’ te volgen en zal naar verwachting in februari gaan draaien. De cursus zal bestaan uit een blok voorlichting door Jan van der Kroef en een blok waarin casussen worden behandeld met de vraag hoe klachten door goed gebruik van de Legvoorschriften voorkomen en/of opgelost kunnen worden.

 

Meer info over de cursus is te verkrijgen op de Gildevaart-pagina van www.rocmn.nl. Ook www.woonwerk.org, www.hba.nl en gedrukte media zullen belangstellenden op de hoogte houden. Op de site van het HBA is eveneens een model inspectierapport en een commentaarformulier Legvoorschriften te downloaden.

 

Jan van der Kroef: “We zouden het zeer op prijs stellen als zoveel mogelijk mensen met een inbreng kwamen over de Legvoorschriften. Ieder jaar zou er dan een vernieuwde versie met extra tabbladen uitgebracht kunnen worden.”

(Parketplein/Gildevaart, 28-11-2005)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  VOS-wetgeving blijft bestaan

 

De bestaande regels in Nederland voor het vervangen van producten met vluchtige organische stoffen (VOS) blijven gehandhaafd.

 

Gezien de “zeer ernstige risico’s” maakt staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een uitzondering voor het werken met deze stoffen in zijn voorstel voor wijziging van de arbeidsomstandighedenwet.

 

Van Hoof komt voor het overige over een half jaar met een voorstel voor minder nationale regels bovenop de regels van de Europese Unie en meer eigen verantwoordelijkheid voor werkgevers en werknemers.

(SZW/Parketplein, 05-10-2005)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Ursa Paint kraakt test Consumentenbond

 

De test van onderhoudsmiddelen voor houten vloeren, die de Consumentenbond publiceerde in de Consumentengids van september, heeft links en rechts de nodige reacties losgemaakt.

 

Zo figureren in deze test onder andere ook de Aquamarijn onderhoudsproducten voor geoliede vloeren Revol, Clien-Z en Clien-S. Wim Pronk van Ursa Paint, de aanbieder van deze producten, schrijft in een uitgebreide reactie over een “onzinnige” en “onzorgvuldig uitgevoerde test” die met name aantoont “hoe belangrijk het is om te luisteren naar adviezen en gebruiksaanwijzingen niet ongelezen terzijde te leggen.”

 

De tester van de Consumentenbond zou de producten - ondanks intensieve correspondentie vóóraf met de fabrikant - namelijk verwerkt hebben zonder de verwerkingsvoorschriften in acht te nemen.

Zo is de Revol onderhoudsolie met een wisser opgezet en niet drooggewreven. Pronk: “Dat leidde volgens de onderzoeker tot een lange droogtijd, het vastplakken van stofdeeltjes en toename van glans. Waarom? Olie is bedoeld om te impregneren. Olie hoort in het hout en niet er op. Het is normaal dat een te dikke laag olie traag droogt. Revol hoort dun te worden aangebracht en met een schone doek te worden drooggewreven.”

 

Daarnaast is er gedweild over halfdroge olie. Volgens de onderzoeker ging dat stroef en vormden zich witte strepen. De reactie van Ursa Paint: “Waarom? Halfdroge olie plakt en slaat in contact met water wit uit. De Onderhoudswijzer vermeldt duidelijk dat de vloer, na gebruik van Revol, de eerste dagen alleen droog mag worden gereinigd. Droge olie geeft wel bescherming en kan perfect met Clien-Z vloerzeep worden onderhouden.”

 

Dan zou er ook nog getest zijn op een voor deze test niet geschikte ondergrond. “Wat UV olie wordt genoemd, is gewoon UV lak, waaraan, in het gunstigste geval maar meestal niet eens, een paar procent olie is toegevoegd. Door daarvan een zeer dunne laag aan te brengen wordt alleen een optisch op een olieafwerking gelijkend resultaat verkregen. Een met ‘UV olie’ behandelde vloer heeft niet dezelfde goede eigenschappen als een vloer die is behandeld met een zuivere, impregnerende vloerolie.”

De Consumentenbond testte vijf systemen voor het onderhoud aan wat gespecificeerd werd als een ‘eiken vloer met UV-uitgeharde olie’. Aquamarijn kreeg van de onderzoeker het minste aantal punten. Tarkett kreeg de vermelding ‘voordelige keus’. Als ‘beste koop’ (Wim Pronk: “een boenwas”) kwam Leha uit de bus. Pronk, tot besluit: “Op de resultaten ga ik niet in. Als producten op onjuiste wijze worden verwerkt, verliest elke vergelijking zijn waarde.”

(Parketplein/Ursa Paint, 23-09-2005)

 

 Onzorgvuldige test Consumentenbond

 

September 2005 - Test Consumentengids.

 

In de Consumentengids van augustus / september 2005 publiceerde de Consumentenbond een test van onderhouds-middelen voor houten vloeren. In deze test figureren onder andere ook de Aquamarijn onderhoudsproducten voor geoliede vloeren REVOL, CLIEN-Z en CLIEN-S.

 

De Consumentenbond suggereert in de titel van de test dat vloeronderhoud een riskante klus zou zijn.

 

Deze onzorgvuldig uitgevoerde test toont echter slechts aan hoe belangrijk het is om te luisteren naar adviezen en gebruiksaanwijzingen niet ongelezen terzijde te leggen.


Opens new window Lees hier het dossier

.

 

naar keuzemenu naar boven

 

 Ursa Paint kiest voor Blending

 

Augustus 2005 - Ursa Paint kiest voor Blending.

 

Ursa Paint heeft aan Blending Nederland opdracht gegeven voor de implementatie van het softwarepakket Infor Blending ERP.

 

Een belangrijke overweging in dit besluit is de uitstekende ervaring van Blending Nederland in de verfindustrie en de overige procesindustrie. Ook de geïntegreerde oplossing Envicon voor het beheer van gevaarlijke stoffen was een belangrijk punt bij de overwegingen.

 

Robert van Westerhoven (algemeen directeur Ursa Paint): "Wij hebben gekozen voor een product waarmee we onze klanten optimaal kunnen bedienen en onze processen efficiënt kunnen uitvoeren."


Opens new window Lees hier meer over Blending

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Restauratiebeurs 2005

 

Mei 2005 - Zeer geslaagde Restauratiebeurs 2005.

 

Met onze merken Evert Koning en Aquamarijn waren we vertegenwoordigd op de Restauratiebeurs, die op 26, 27 en 28 mei werd gehouden in de Brabanthallen te Den Bosch.

 

Dit jaar was er speciaal voor de schildersector een centrale plaats gereserveerd in het “schilderspaviljoen”, waar gerenommeerde schildersbedrijven en hun toeleveringsbedrijven zich presenteerden.

 

Een unieke gelegenheid om aan allen die affiniteit hebben met restauratiewerk de specialiteiten van Evert Koning schildersverven en Aquamarijn Natuurverf in deze nichemarkt te tonen.

 

naar keuzemenu naar boven

 

  NK-Parketleggen in Rijswijk

 

April 2005 - NK Parketleggen

 

Erwin Pruysen kampioen.

 

Tijdens de afgelopen week gehouden Vakbeurs Vloeren van 11 t/m 13 april 2005 in de Evenementenhal Rijswijk vond voor de achtste maal het Nationaal Kampioenschap Parketleggen plaats.

 

Nederlands Kampioen bij de senioren, en dus winnaar van de felbegeerde Rien Bouwmeester Bokaal, werd ditmaal Erwin Pruysen.

 

Zelden is de wedstrijd zo spannend geweest. Nummer 2 was Nathanaël Kraak, op slechts 1 punt van de winnaar. En dat is weinig, als men bedenkt dat men in dit geval praat over een totaal van 225 tegenover 224 punten voor de nummer twee. Op de derde plaats eindigde Jan Vos.

 

“Tja, het is natuurlijk zuur als je zo kort achter de winnaar tweede wordt,” aldus Jan van der Kroef van Instituut Gildevaart. “Eigenlijk kan je stellen dat de borden van Erwin en Nathanaël beide perfect zijn, maar er kan er maar één winnen, dat zijn nu eenmaal de regels van het spel.”

 

Bij de junioren ging de eerste plaats naar Tristan van Hamersveld. Tweede was Benny van Roosmalen en André Leeuwesteijn legde beslag op de derde plaats.

 

Van der Kroef: “Bij de junioren waren over het geheel genomen de onderlinge verschillen kleiner dan bij de senioren. Ik ben zeer te spreken over het niveau en de snelheid van werken. Voordat de deskundige jury op basis van een uitgebreide lijst met criteria de borden ging beoordelen, liep men eerst een rondje om de deelnemers. Het viel hun op dat de kwaliteit van de borden dusdanig was, dat op basis van een eerste indruk er moeilijk verschillen waren aan te geven. Dat zegt toch het een en ander over de kwaliteit.”

(Parketplein, 15-04-2005)

 

 

Nederlandse Kampioenschappen Parketleggen. De winnaar van de felbegeerde Rien Bouwmeester Bokaal, werd ditmaal Erwin Pruysen van Pruysen Parket.

De winnaar van de felbegeerde Rien Bouwmeester Bokaal, werd ditmaal Erwin Pruysen van Pruysen Parket.

 

 

Nederlandse Kampieonschappen Parketleggen. Evenals bij eerdere Nederlandse en Europese Kampioenschappen werden ook ditmaal de fraaie meesterwerken afgewerkt met Aquamarijn CORCOL.

Evenals bij eerdere Nederlandse en Europese Kampioenschappen werden ook ditmaal de fraaie meesterwerken afgewerkt met Aquamarijn CORCOL.

 

 

Nederlandse Kampioenschappen Parketleggen. Wim Pronk (rechts) jureerde als voorzitter van de vakjury samen met Ben von Hebel (links) en Ruud Boom de tijdens de vervaardigde meesterwerken.

Wim Pronk (rechts) jureerde als voorzitter van de vakjury samen met Ben von Hebel (links) en Ruud Boom de tijdens de Nederlandse Kampioenschappen Parketleggen vervaardigde meesterwerken.

.

 

naar keuzemenu naar boven

 

 RigoStep en Aquamarijn workshops
 

April 2005 - Workshops in Holiday Inn

 

Workshops met de Parketmeesters.

 

Op 28 en 29 april 2005 ontvingen wij in het Holiday Inn hotel aan de Marina van IJmuiden 40 parketteurs van verschillende Parketmeester vestigingen.  

 

Er werd een intensief programma afgewerkt. Aan de orde kwamen o.a. Skylt, Colorwash en Waxol. Tevens werden de deelnemers geïnformeerd over producten die de komende tijd worden geïntroduceerd.

 

Ook interesse in een workshop? Neem dan contact op met onze afdeling Sales Support: (+31) (0) 255 - 548 448.

 

Eiken Duo Plank. Links afgewerkt met RigoStep Duo Matt. Rechts afgewerkt met RigoStep Skylt.Ger Duyndam instrueert parketteurs tijdens de workshop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Mobilia Lakkentest

 

April 2005 - Mobilia Vloeren vergeleek 20 matte parketlakken.

 

Mobilia testte parketlakken.

 

 Skylt en Top matt geven concurrentie het nakijken.

 

Vakblad Mobilia Vloeren publiceerde in de uitgave van april/mei 2005 een praktijkvergelijking van 20 matte parketlakken van nagenoeg alle bekende merken.

 

RigoStep Skylt en RigoStep Topmatt presteerden naar verwachting.

 

Skylt was verreweg het matst van allemaal, gevolgd door Top matt. Vooral de matheid vanuit een lage kijkhoek gaf zéér grote verschillen te zien.

 

De test werd in opdracht van Mobilia uitgevoerd door Jan van der Kroef, praktijkdocent bij Gildevaart.

 

In het artikel is Van der Kroef zeer goed te spreken over de RigoStep producten.


Opens new window Lees hier alle testresultaten.

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

 VPL 65 jaar jong

 

IJmuiden, januari 2005

 

Op 31 januari vierde de Vereniging Parketvloeren Leveranciers (VPL) het feit dat de VPL dit jaar 65 jaar bestaat.

 

Als voorzitter ben ik trots op deze mijlpaal.” Met deze woorden opende VPL-voorzitter Jac Samulski afgelopen zaterdag het traditionele Nieuwjaarsdiner dat ditmaal geheel in het teken stond van het 65-jarig bestaan.

 

 

“65 Jaar is meestal de leeftijd waarop mensen met pensioen gaan, en in plaats van werken hun leven invullen met andere bezigheden. Branche-organisaties kunnen niet met pensioen, en dat is eigenlijk maar goed ook. De VPL is één van de oudste zelfstandige branche-organisaties van Nederland. Het gros van onze
collega-organisaties is door fusies en opheffing niet meer op het veld aanwezig. We mogen trots zijn op het feit dat we nog steeds als zelfstandige organisatie bestaan.” Samulski roemde ook de jongste ontwikkelingen binnen de VPL. De recent opgezette commissies zijn inmiddels bijna alle opgestart. “Het aantal actieve leden bedraagt op dit moment zo’n 16 procent. Dat is heel positief.”

 

Samulski maakte verder bekend dat bestuurslid Ad van Mierlo vanwege
gezondheidsredenen zijn bestuursfunctie heeft neergelegd. Tijdens de
volgende ALV hoopt het bestuur tot een geschikte opvolger te komen.
 

Een aantal leden dat zich bijzonder voor de VPL heeft ingezet werd in
het zonnetje gezet, waarna de VPL-voorzitter het feest officieel voor geopend verklaarde. Met professionele muzikale omlijsting en voorzien van een uitstekend buffet, werd tot in de late uurtjes de laatste informatie uitgewisseld, bijgepraat, nieuwe vriendschappen gesloten, afspraken gemaakt, en wat al niet meer.
 

naar keuzemenu naar boven

 

2004

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

 

 Duurzaam bouwen en beschermen

 

Gespreksverslag december 2004 - Schildersblad
 

De toepassing van verfsystemen op basis van natuurverf neemt nog maar een bescheiden plaats in op de markt van afwerking en onderhoud. Ondanks het feit dat deze positie de laatste jaren wel is gegroeid, gaat de ontwikkeling volgens architect Renz Pijnenborgh nog veel te traag, “want”, zo zegt hij, “het toepassen van natuurverfsystemen levert een wezenlijke bijdrage aan het streven naar duurzaam bouwen, wonen en beschermen.”
 

Architect, producenten van natuurverf en schilders over natuurlijk en duurzaam schilderen.

“Duurzaam bouwen en beschermen is meer dan het streven naar een lange levensduur van bouwelementen en beschermlagen”, zegt architect Renz Pijnenborgh van architectenbureau Archi Service te ’s-Hertogenbosch. “Duurzaam bouwen betekent ook rekening houden met de bio-ecologische aspecten en de gezondheid van de mens. Dit betekent voor architecten en bouwondernemingen milieubewust bouwen en rekening houden met de gezondheidsaspecten bij de keuze van bouwmaterialen en bouwprocessen, dus ook gebruik maken van gezonde verfproducten.”
 

Bij het Bosche architectenbureau staat milieubewust en gezond bouwen, wonen, werken en leven op de eerste plaats. “Daarnaast streven we naar een lange levensduur”, vervolgt Pijnenborgt. “Dat begint bij het ontwerp van het bouwproject en het maken van de funderingen. Bij onze keuzes voor vloeren, wanden, daken, installaties, isolatie, interieur en de afwerking gaan we uit van de milieu- en gezondheidsaspecten. Ook de stedelijke en natuurlijke omgeving speelt een rol. Een van onze doelstellingen is om de harmonie tussen mens en natuur te stimuleren, met name die tussen de mensen en hun bebouwde omgeving.”
 

Naast het ontwerpen en uitvoeren van puur bouwbiologische projecten, worden bij Archi Service ‘gewone’ opdrachten ook zoveel mogelijk bio-ecologisch ingebed. Voor Pijnenborgh is dan ook het gebruik van synthetische materialen voor het beschermen van gevelelementen en het verfraaien van het interieur uit den boze. Hij is een fervent voorstander van natuurverven. “Wil een opdrachtgever synthetische verven, dan is het einde verhaal. Wij passen dan niet bij elkaar”, stelt hij. Een groot aantal projecten dat het architectenbureau heeft ontwerpen, is behandeld met natuurverf. “En met succes. Het vurenhouten geveltimmerwerk van een complex van een woningbouwcorporatie in ’s-Hertogenbosch bijvoorbeeld is sinds de nieuwbouw onderhouden met natuurverf. Dat ziet er nu, na vijftien jaar, nog steeds uitstekend uit zonder enige vorm van houtrot. Datzelfde geldt ook voor ons eigen pand, dat al achttien jaar wordt behandeld met natuurverf.”
 

Weerstand
Over het algemeen is het enthousiasme over het gebruik van verfproducten vervaardigd uit natuurlijke grondstoffen nog ver te zoeken. Er is nog veel weerstand. Zo is is er twijfel of met natuurverven dezelfde levensduur bereikt kan worden als met synthetische verfproducten, inclusief de watergedragen kunstharsdispersies. Deze algemene onkunde bleek ook uit een gesprek over de mogelijkheden en onmogelijkheden van ecologisch en gezond schilderen. Deelnemers aan dit gesprek waren behalve architect Pijnenborgh ook Arnold van Westerhoven en Carsten Thöne van Ursa Paint, die de natuurverfproducten van Acquamarijn levert, Hans Claessens van Auro Natuurverven, Marcel Pince van der Aa van schildersbedrijf Rob van Ede te Wijk bij Duurstede en Wyger Smits, directeur van het gelijknamige schildersbedrijf en van Farvocolor te Damwoude en tevens importeur van Uula natuurverven.
 

Unaniem was dit gezelschap het erover eens dat het sparen van het milieu en gezond leven en werken voorop moet staan bij het duurzaam schilderen van ondergronden. “De duurzaamheid van natuurverven is groter dan die van synthetische producten”, vertelde Van Westerhoven. “Ze zijn namelijk beter voor mens en milieu.” Marcel Pince van der Aa vindt natuurverven eveneens duurzamer dan kunstharsverven. “Natuurverven met als bindmiddel een lijnolieproduct, eventueel vermengd met andere natuurlijke oliën, blijven langer elastisch en barsten minder snel dan kunstharsverven. Voorwaarde is uiteraard wel een goede ondergrond”, aldus de schilder en mede-directeur van Rob van Ede Schilderwerken.
 

Als er al vroegtijdig gebreken optreden bij natuurverfsystemen op geveltimmerwerk, dan is dat meestal niet te wijten aan de verf. “Evenals bij kunstharsverfsystemen ligt de oorzaak daarvan in 90 procent van de gevallen aan de kwaliteit, constructie en detaillering van de ondergrond”, aldus Thöne. “Meestal bevinden gebreken zich bij houtverbindingen en andere kwetsbare plaatsen in de constructie.” Pijnenborgh onderschrijft deze bewering. “Duurzame bescherming begint al op de tekentafel van de architect. Het ontwerp, de constructie, de kwaliteit van de verbindingen en de detailleringen bepalen voor een groot deel de levensduur van bouwprojecten.”
 

Gelijkwaardig

Volgens Smits zijn er voldoende natuurverfproducten op de Nederlandse markt waarmee aan de eisen van opdrachtgevers kan worden voldaan. “Opdrachtgevers kunnen een eigen keus maken uit het al dan niet oplosmiddelvrije pakket natuurverven van Auro, Aquamarijn en Uula, eventueel aangevuld met lijnolieverfproducten van schilder Kees Rolsma uit Hengelo die zelf ook lijnolieverven produceert.” Zelf heeft Smits al heel wat projecten met natuurverf geschilderd. “Zowel met de traditionele natuurverfproducten als met
oplosmiddelvrije en waterverdunbare natuurverven. Volgens mij zijn systemen met natuurverf minstens gelijkwaardig aan synthetische- of kunstharsdispersiesystemen, zowel bij binnen- als buitenschilderwerk. Zeker de dampdoorlaatbaarheid van de huidige generatie natuurverven, die beter is als die van kunstharsverven, levert daaraan een bijdrage. En als we praten over duurzaamheid, waarbij we ook denken aan de bio-ecologische aspecten en gezondheid, dan winnen natuurverven het ruimschoots van synthetische verfproducten. Dat natuurverven iets minder snel drogen dan synthetische verven, moeten we accepteren. In ons schildersbedrijf lossen we dat op door een goede planning.”
 

Schilder Van der Aa vindt de trage droging van natuurverven meevallen. “Alleen de doorharding heeft wat meer tijd nodig. Behalve de doorharding behoeven ook de vuilaanhechting en slijtvastheid nog wat verbetering.”

Van der Aa heeft goede ervaringen met de toepassing van natuurverven. “We behandelen steeds meer projecten met natuurverf. Het aardige is dat er in onze regio heel wat opdrachtgevers zijn die enthousiast zijn over natuurverven.” Zijn schildersbedrijf maakt gebruik van de merken Auro, Aquamarijn en Uula en van de leemverf Tierrafino Paint, een zuiver natuurverfproduct voor muren en plafonds.
 

Watergedragen
Het bindmiddel voor natuurverven bestaat uit lijnolie-standolie en/of een zorgvuldig samengesteld mengsel van andere natuurlijke oliën. Hieraan worden hulpstoffen toegevoegd om bepaalde eigenschappen te verbeteren en voor de verwerkbaarheid moet het product worden verdund met citrusolie of terpentijn. Ook worden soms synthetische pigmenten gebruikt voor het realiseren van bepaalde (felle) kleuren. Ondanks de natuurlijke basis bevatten de traditionele verven door deze toevoegingen teveel oplosmiddelen waardoor ze niet aan de regelgeving voor binnenschilderwerk voldoen.
 

Hierin is echter verandering gekomen. Zowel Auro Natuurverven als Ursa Paint met de Aquamarijn producten en Uula brengen nu ook watergedragen natuurverfproducten op de Nederlandse markt. Deze zijn volledig oplosmiddelvrij en bevatten geen schadelijke of milieubelastende stoffen. Claessens: “Bij Auro is er drie jaar research aan voorafgegaan om te komen tot de benodigde nieuwe aqua-oliebindmiddelen. Ook is er in opdracht van Auro een emulgator ontwikkeld volgens de strenge specificaties van onze grondstoffenfilosofie.” De oplosmiddelvrije producten zijn volgens de Europese norm EN 927 gecertificeerd. “Dit betekent dat ze uiterst resistent zijn op het gebied van kleurverandering, blaarvorming, afbladderen, verkrijten en vochtbescherming.”
 

De oplosmiddelvrije producten van Aquamarijn Natuurverf laten wat de glansgraad, vloeiïng en de droogtijd betreft nog enigszins te wensen over, vertelt Van Westerhoven. “Dit is het gevolg van de stand der techniek. Kies je voor natuurlijke materialen, dan vraagt dat een andere aanpak. Door verdere research worden deze eigenschappen echter zeker nog verbeterd. Was er zoveel tijd in de ontwikkeling voor de natuurverftechnologie gestoken als dat bijvoorbeeld is gebeurd bij de kunstharsdispersieverven dan waren die problemen al lang opgelost.” Smits is het met Van Westerhoven eens. “Ook bij de producten van Uula ervaren wij dat het nuttig zou zijn als bijvoorbeeld glansgraad en de droogtijd verder zouden worden ontwikkeld.”
 

Om volledige duidelijkheid te geven, brengt Aquamarijn haar natuurverfproducten op de markt in vier classificaties. “Hiermee geven we aan in welke mate onze natuurverven eco-biologisch zijn”, legt Thöne uit. “Elke producent van natuurverven loopt tegen grenzen aan waar de technische kwaliteiten van natuurlijke grondstoffen niet volledig aan de kwaliteitseisen kunnen voldoen die aan het eindproduct worden gesteld. Om bepaalde eigenschappen te verbeteren en de gewenste (felle) kleuren te kunnen realiseren, moeten soms minder natuurlijke stoffen worden gebruikt. Dit wordt duidelijk gemaakt door de classificatie. De klant kan dan zelf zijn keuze maken.”
 

Natuurverfproducten

Auro Natuurverven levert naast de traditionele natuurverven nu ook natuurlijke volledig oplosmiddelvrije verfproducten. Onder andere Auro Grondlaag 124, een transparante biocidevrije grondering voor hout, Auro Grondverf 253, een dekkende grondverf voor hout om onder andere de zuigkracht van de ondergrond te nivelleren en Auro Glanslak 250, voor een fraaie redelijk glanzende afwerking.
 

Het pakket van Aquamarijn Natuurverf bevat behalve de traditionele producten de waterverdunbare en oplosmiddelvrije natuurverfproducten Prelin WV en Satilin zijdeglans aflak op basis van een lijnolie-standolie-emulsie.
 

Uula Natuurverven brengt de bekende waterverdunbare en oplosmiddelvrije Kookverf op de Nederlandse markt. Dit product, op basis van zetmeelstijfsel van rogge- en tarwebloem, kan worden toegepast op onbehandeld hout en heeft vooral een verfraaiende waarde. Het meer houtbeschermende Lineco, een Finse half glanzende high solid lijnolieverf geeft volgens schilder en importeur Wyger Smits, deskundig aangebracht in twee lagen, een uitstekende duurzame bescherming aan geveltimmerwerk.
 

Een andere natuurverf van Uula, is Farfoil. Deze matte, dampdoorlatende, natuurlijke verf op basis van gekookte lijnolie, is volgens Smits ook uitstekend geschikt voor geveltimmerwerk. Als pigmenten hiervoor worden hoofdzakelijk aardverfstoffen gebruikt en als oplosmiddel het reukloze petrolcum.
 

Schilder Kees Rolsma te Hengelo, ontwikkelt en produceert tevens natuurverven op basis van verschillende lijnolieproducten. Het bio-ecologisch schildersbedrijf van Kees Rolsma voert met deze producten werken uit in het gehele land.

[12/16/2004, Jan Vermeij]

  

naar keuzemenu naar boven

 

 Clingendael voorzien van ‘lekker verfje’

 

Het instituut Clingendael, het Nederlandse instituut voor internationale betrekkingen waar tijdens de Tweede Wereldoorlog Seijs Inquart zijn intrek heeft genomen, is opnieuw geschilderd. Het bijbehorende, voormalige koetshuis moet nog worden uitgevoerd. Voor beide gebouwen werd gekozen voor natuurverf. Niet alleen om de duurzaamheid, vooral vanwege de authentieke kleuren. Een reportage over een bijzondere afwerking van twee fraaie projecten.

 

 

Bij onderhoudsschilderwerk aan de gebouwen van het prestigieuze landgoed Clingendael heeft Frank Ham van de gemeente Den Haag commercieel-technisch adviseur Izaäk Koudstaal van Wilbrink Coatings benaderd om als adviserende en begeleidende partij op te treden. Koudstaal schakelde op zijn beurt Louis Witzenhausen in, salesmanager van verfleverancier Evert Koning Schildersverven. Na aanbesteding is het schilderwerk gegund aan schildersbedrijf Everts BV in Den Haag. Bedrijfsleider Elvin Robbinson: “Vier schilders van ons zijn ongeveer acht weken fulltime aan het werk geweest om het buitenonderhoudsschilderwerk buiten aan onder andere het houtwerk van ramen, kozijnen en deuren van het Clingendael Instituut af te ronden.”

 

Edel Standverf

Het instituut Clingendael werd door de schilders van Everts Schilderwerken in de Edel Standverf gezet van Evert Koning, een halfsynthetische verf gemaakt van lijnlolie-standolie, een vette alkydhars en goede pigmenten. Kenmerken van de verf zijn: een diepe, bolle glans, een hoog vaste stofgehalte en een goede buitenduurzaamheid. De verf wordt geleverd in twintig Oudhollandse kleuren, die zijn geselecteerd uit vele streekgebonden, traditionele kleurencombinaties in Nederland. “En daarom heb ik geadviseerd deze verf te gebruiken”, aldus Koudstaal, “niet alleen omdat dit gebouw een monument is en daarom moet worden voorzien van Oudhollandse kleuren, ook omdat deze verf een lange glans heeft en omdat de kleuren authentieke kleuren zijn. Het is een duurzame en hoogwaardige lakverf.”

Louis Witzenhausen is blij dat gekozen werd voor deze verf: “Als we zulke mooie projecten zien, bloeit ons hart. Want dan kunnen we dat wat we ontwikkeld hebben prachtig in de praktijk brengen. En juist omdat er standolie en lijnolie in de klassieke standverf zit, is deze verf elastischer en daarom duurzamer. Dat is een toegevoegde waarde. Ook de schilders vinden dat deze verf voelt als een heerlijke, klassieke verf. Ik hoorde ze namelijk laatst zeggen wat een ‘lekker’ verfje het is.”

 

Oudhollands

Volgens Witzenhausen is Evert Koning de enige verffabriek in Nederland die de Oudhollandse kleuren op de authentieke manier maakt. Hij noemt ‘zijn’ verf niet voor niets de Rolls Royce onder de verven. “De pigmenten, onder andere groene, blauwe en rode, worden apart in het bindmiddel gemalen, deels synthetisch en deels lijnolie. Op die manier zijn deze kleuren zeer goed dekkend. Ossenbloed rood bijvoorbeeld, dekt in één keer over wit op een vlak.”

Over de naam van deze Oudhollandse kleuren bestaat een aardige anekdote: “Over de namen is lang nagedacht”, vertelt Witzenhausen enthousiast. “De namen van de kleuren moeten namelijk worden goedgekeurd door Monumentenzorg en die moet beoordelen of de naam bij de kleur klopt. Dresdener blauw is bijvoorbeeld een kleur die alleen in Dresden voorkomt. En Heerengracht groen stamt uit de zeventiende eeuw, uit Zaandam. De rijke heren die langs de grachten in Amsterdam woonden, wilden zich onderscheiden van het ‘gewone’ volk in Zaandam, dat veel met de goedkope kleur Zaans groen schilderde. De rijke heren lieten daarom zeer donker groen maken en onderscheidden zich op die manier. Deze kleur was toen een combinatie met onder andere de destijds zeer dure grondstof Berlijns blauw; alleen de ‘Heeren op de grachten’ konden deze dure grondstoffen betalen. Opvallend is trouwens dat alle Oudhollandse kleuren onderling goed met elkaar combineren, maar dat terzijde.”

 

Andere oplossing

Bedrijfsleider Elvin Robbinson deelt ook het enthousiasme over dit project: “Niet alleen vanwege het bijzondere gebouw, maar ook omdat elk kozijn anders is en zijn eigen probleem heeft. Dat vergt steeds een andere oplossing.” Volgens Frank Ham van de gemeente Den Haag is hiervan de oorzaak dat er in de loop van de tijd steeds andere bouwkundige aanpassingen zijn bedacht. “Het eerste probleem hierbij was de wind- en waterdichtheid van de naar binnen draaiende ramen. Daar zit een waterholletje tussen en dat bleek gesloten te zijn. We hebben gaatjes in het kozijn gemaakt om het water af te voeren. Ook aan de westkant van het pand waren tocht- en waterproblemen. En er zijn verschillende kozijnen afgewerkt met zink. Dat was na onderzoek verder geen probleem. Het zinkwerk en soldeernaden zijn hersteld.” Volgens Ham vormden de dichtslaande luiken een uitvoeringsprobleem. Robbinson: “Hoe we dat hebben opgelost? We zouden de luiken in eerste instantie eruit halen om ze in de werkplaats te schilderen, maar ze waren niet te tillen, zo zwaar. Die hebben we dus ter plekke geschilderd. Voor de roosters gold hetzelfde, ook deze waren loodzwaar. Die hebben we er wél uitgehaald, vanwege de bijna onmogelijke locatie om te schilderen.”

Ham meldt verder dat door inspecties ter plaatse met behulp van steigers en hoogwerker juist bij het schilderwerk veel andere problemen aan het licht kwamen: “Het ging hierbij om onder andere defecte koperen dekstukken van balkononderdelen, kapotte naden door thermische werking en houtrot in de klokkentoren. De samenwerking hierbij tussen schilder en timmerman is van cruciaal belang, hetgeen door de firma Everts uitstekend werd gedaan.”

 

Oude koetshuis

Het oude koetshuis, dat nu dienst doet als afdeling groenvoorziening van het landgoed, zal binnenkort onder handen worden genomen. Het bouwkundige werk is al begonnen, het schilderwerk moet nog. De te gebruiken verf is al wel bekend. Dat zal geen carbolineum zijn, waarin het houtwerk van koetshuizen vroeger werden gezet, want dat mag nu niet meer. Dus moest er een alternatief worden gezocht. Koudstaal: “Lastig, want je kunt niet alles over carbolineum schilderen. Vandaar dat we Ursa Paint hebben gevraagd een geschikte verf te leveren.” Witzenhausen vertelt dat er twee proefvlakken zijn gezet: één met de natuurverf Aquamarijn en één met een watergedragen product van Evert Koning. De proefvlakken, zowel in de zon- als in de schaduwzijde, werden na drie maanden beoordeeld en op basis daarvan is gekozen voor Aquamarijn natuurverf. Koudstaal: “Ten eerste, omdat deze dezelfde matheid aannam als de oude carbolineumlaag en ten tweede omdat de gemeente Den Haag een milieuvriendelijk product prefereerde. Bovendien wordt deze verf op basis van lijnolie door de kleurkeuze niet beïnvloed door teer- en bitumenresten, waardoor geen sprake zal zijn van zichtbare doorbloeding.” Witzenhausen vertelt hierbij nog dat de donkerbruine kleur van carbolineum niet standaard in het assortiment aanwezig was en dat ze bestaande kleuren moeten mengen om die kleur te verkrijgen. “We gebruikten hiervoor een 1-op-1-verhouding van combizwart en ossenbloed rood. Dit resulteerde in donkerbruin.”

 

Citroenschil

Dat dit, net als de klassieke Edel Standverf, ook een ‘lekker’ verfje is, blijkt uit de laatste anekdote van Witzenhausen. “Niet zozeer vanwege de verwerking ervan, maar meer vanwege de inhoud. Het oplosmiddel van de Linal High Solid is gomterpentijn, de natuurlijke variant van terpentine. In het verdunningsmiddel van Aquamarijn voor buiten zit citrusverdunning, afkomstig van de schil van een citroen. Dat lekkere geurtje aan deze verf, dat kenmerkt de Aquamarijn en maakt hem uniek!”

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Workshop Ursa Paint en PPC

 

November 2004 - Workshop bij PPC.

 

Workshop bij PPC.

 

Maandagavond 8 november a.s. verzorgen Ursa Paint en de Plinten en Profielen Centrale een workshop met als thema ‘The beauty of pure nature’.

 

Daar wordt men bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de oliën en wassen van Aquamarijn en de parketlakken van RigoStep.

 

Er zal onder meer aandacht worden besteed aan de nieuwe producten Skylt, Colorwash en Waxol. De bijeenkomst wordt gehouden in het pand van PPC in Wijk bij Duurstede en is voor iedereen zonder kosten toegankelijk.

 

Aanmelden kan telefonisch bij beide bedrijven.

(Parketplein, 11-10-2004)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Opzichter ontsnapt aan brand

 

Vorige week bleek weer eens dat het geen kwaad kan om de boel zo nu en dan goed door te luchten. Een opzichter van een appartementengebouw in Brooklyn (USA) zag zich namelijk gedwongen om van drie hoog uit het raam te springen.

 

Hij slaagde er zodoende ternauwernood in om te ontsnappen aan een flitsende explosie veroorzaakt door opgesloten polyurethaangassen. De geschrokken buren zagen hoe de man alleen een gebroken arm overhield aan zijn val van zes meter op een betonnen tuinvloertje.

 

De ontploffing was dermate krachtig dat hij een groot gat sloeg in het appartement van de buren en de buurvrouw tegen de achtermuur van haar woning drukte.

 

De 43-jarige opzichter was bezig een parketvloer af te werken met een polyurethaan lak toen het vertrek in vlammen opging.

 

De brandweer vermoedt dat de kamer niet goed werd gelucht en dat de ontploffing is veroorzaakt door een vlam of electrische lading.

 

“Met al die gassen is één vonkje genoeg om aan te richten wat is gebeurd,” zei de dienstdoende brandweerchef, die eraan toevoegde dat het slachtoffer geluk heeft gehad dat hij geen brandwonden heeft opgelopen. “Mazzel ook dat hij slechts op de derde verdieping bezig was.”

(Parketplein/Dailynews, 06-08-2004)

 

naar keuzemenu naar boven

 

  Nieuwe richtlijn EU voor lakken

 

De Europese Unie kondigt een nieuwe VOS-gerelateerde richtlijn aan voor verven en lakken. De richtlijn moet in twee fases, in 2007 en in 2010, omgezet worden in nationale regelgeving.

 

Het doel van de overkoepelende Decopaint-richtlijn is het terugdringen in Europa van de uitstoot van schadelijke vluchtige organische stoffen (VOS). Er bestaan al sinds eind 2002 diverse nationale richtlijnen die de uitstoot van oplosmiddelen van installaties moeten beperken. De nieuwe richtlijn wordt nu ook geldig voor toepassingen buiten het gebruik in installaties. Op 1 januari 2007 moet de eerste fase afgesloten zijn. Dat wil zeggen dat vanaf die datum in geheel Europa maximale gehaltes aan oplosmiddelen voor gebruiksklare producten zijn vastgelegd.

 

De tweede fase, waarin gehaltes aan oplosmiddelen nog drastischer moeten worden teruggedrongen, loopt vanaf 1 januari 2010. Het Duitse vakmedium BWD voegt hier aan toe dat zowel handel, verf- en lakverwerkende bedrijven, als consumenten in gelijke mate te maken zullen krijgen met de nieuwe regelgeving.

 

De verordening is relevant voor verven en lakken zowel op oplosmiddel- als waterbasis, in toepassingen als houtverven, beitsen, muurverven, metaalverven, en zo meer.

(Parketplein/BWD, 01-03-2004)

 

naar keuzemenu naar boven

 

#

2003

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

 

 Ursa Paint: met respect voor mens en leefomgeving

 

Interview

 

Interview december 2003 - Eisma's Schildersblad

 

“Kwaliteit is een mooi woord”, zegt directeur Robert van Westerhoven van Ursa Paint, verfproducent in IJmuiden, “maar een woord is geen kenmerk op zich. Wij onderscheiden ons door producten met respect voor mens en milieu. En met die mens bedoel ik ook de eigen medewerker, de vakmanschilder en zijn opdrachtgever. Dat is onze filosofie in een notendop en die kwaliteit dekt de lading van alle Ursa Paint-productgroepen: Aquamarijn Natuurverf, Rigo Wandstyling, Evert Koning Schildersverven en Rigo Special Coatings.”

 

“Hoe het begon?”, herhaalt Van Westerhoven. “Dertig jaar geleden zijn mijn broer Arnold en ik ermee begonnen. Hij was 25, ik ternauwernood 20, beiden in de Sturm und Drang-periode, allebei ook beïnvloed door het rapport van de Club van Rome en geïnspireerd door de gloednieuwe ontwikkeling van watergedragen verf. Daarin geloofden we, ver voordat de ‘groten’ zich hierover het hoofd gingen breken en we doen dat tot op de dag van vandaag.”

 

Het was niet alleen idealisme. De broers beseften dat je je in een markt waarin gerenommeerde verfproducenten de dienst uitmaken, niet onderscheidt door kletspraat, maar met feiten en voordelen. Die driehoeksverhouding van idealisme, pragmatisme en een onderscheidend specialisme onder de naam Rigo bleek succes te boeken. “Dan volgt de vraag: voor welke doelgroepen werken wij?”, aldus Van Westerhoven. “Kun je blijven volstaan met maatwerk voor industriële toepassingen? Timmerfabrieken? Plintenfabrieken? Systeemplafonds? Weliswaar is een watergedragen product in deze branches goed hanteerbaar, maar de kennis van het watergedragen concept biedt meer perspectieven.”

 

De volgende niche die Ursa Paint informeerde en overtuigde was de markt van parketvloeren en parketlakken, van de professionele parketteur die de schadelijke oplosmiddelen als geen ander kende. Van Westerhoven: “In die sector speelt met name waterverdunbare lak een doorslaggevende rol. Geen groter oppervlak binnenshuis dan die uitgestrekte hoeveelheid parket. De parketteur had weliswaar eerst neiging om te zeggen: ach, die emissie loopt zo’n vaart niet; zet maar een raam open, maar het loopt wél vaart en inmiddels is dat overal doorgedrongen, tot bij de overheid en in Brussel toe. Ook bij de parketteur. Wij zijn hierin nu marktleider!“

 

Productontwikkeling

Ursa Paint produceerde niet alleen watergedragen, maar ook oplosmiddelhoudende schildersverven voor de regionale markt. De groeiende onderneming werd verplaatst naar het industrieterrein en Van Westerhoven gebruikte de verhuizing en verbouwing om de specialisatie in waterverdunbare producten consequent door te zetten.

 

De productie van oplosmiddelhoudende verven werd overgenomen door Evert Koning in Zaandam, hun productie van watergedragen ging naar IJmuiden.

 

“Productontwikkeling kreeg prioriteit en werd betaald door zowel Ursa Paint als Evert Koning”, aldus Van Westerhoven die tegelijkertijd een milieu/arbo-functionaris aanstelde. “Wij ontwikkelden watergedragen producten voor binnen én buiten, op een zorgvuldige en afgewogen manier, langs lange lijnen en zonder uitzondering gebaseerd op onze filosofie: quality & environment. Aan explosieve groeiers hadden en hebben wij geen behoefte. Zo is Evert Koning Schildersverven op wat langere termijn bij ons in de club gekomen en zo ontstonden ook nieuwe producten die het in de verschillende deelmarkten uitstekend doen.”

 

Aquamarijn Natuurverven

Ursa Paint ontwikkelde onder andere een natuurzuivere verf voor professionele toepassing op duurzame basis. Bijna alle Aquamarijn producten zijn 100 procent oplosmiddelvrij en full solid of high solid verkrijgbaar. Aquamarijn verven laten zich verwerken als ‘gewone’ schilderverven en ze zijn verftechnisch duurzaam. Ze hebben allemaal een natuurverfclassificatie-nummer.

 

Van Westerhoven: “Waarom deze nieuwe productrange? Wij wilden een puur natuurlijke verf maken met dezelfde performance als van een professionele verf en tegelijkertijd wilden we gebruik maken van vervangbare grondstoffen. Denk aan natuurlijke oliën, harsen, gemodificeerde houtolie, water, zuivere gomterpentijn, citrusolie, natuurlijke mineralen als pigment en natuurlijke hulpstoffen. Dat past trouwens beter bij hout. De absorptie van lijnolie in hout is zonder twijfel beter dan van welk ander bindmiddel ook. En nu het gekke: zestig procent van onze Aquamarijn-productie wordt geëxporteerd, met name naar landen als Finland, Zwitserland en Engeland, landen waar Aquamarijn vooral door professionele schilders wordt toegepast op gebouwen van even professionele opdrachtgevers. Op overheidsgebouwen bijvoorbeeld, zowel binnen als buiten. Of ik hier een verklaring voor heb? Nee, maar ik ben ervan overtuigd dat de Nederlandse professional met Aquamarijn goede en duurzame resultaten kan boeken, mits goed aangebracht.”

 

Laboratorium

Productontwikkeling en dienstverlening krijgen al decennia lang prioriteit. Dat blijkt ook wel uit de bezetting. Van de 70 medewerkers werken er 10 op de vier lab-afdelingen: R&D, kleur, controle en ‘technical suppport’. Weliswaar is de product-life-cycle van verf lang, dat neemt niet weg dat er op het gebied van nieuwe additieven, pigmenten en hulpstoffen veel toekomstperspectieven liggen. Van Westerhoven vindt dat de belangrijkste uitdaging: werkbare watergedragen en natuurlijke producten ontwikkelen met nog betere glans en vloeiïng.

 

“De schilder stelt wat dat betreft hoge eisen en wij doen dat dus ook. Een watergedragen natuurverf, stel je dat voor! Dan is de cirkel rond en wij zijn daar heel ver in. Daar kun je mee naar buiten, letterlijk en figuurlijk. Voor de ontwikkeling hiervan hebben we overigens ook subsidie gekregen, mede dankzij het feit dat we hiermee in relatie tot duurzaamheid ver voorop liepen. Overigens was natuurverf begin vorige eeuw al mogelijk. Standolie is niet uniek.”

 

Distributie

Het is de bedoeling om Aquamarijn Natuurverven en Evert Koning Schildersverven voor de professionele schilder via de groothandel te distribueren. “Eigenlijk zijn we nu al bezig met de opzet van een landelijk groothandelsnetwerk, met name van grossiers die Evert Koning als A-merk voeren. Daar zijn we heel ver in”, aldus Van Westerhoven. “Rigo sierpleisters distribueren wij via de stucadoorsgroothandel, en Rigo parketlakken voornamelijk via parketgroothandelaren.”

 

De vier verkoopteams van Ursa Paint worden aangestuurd door salesmanagers. Vanuit de afdeling Technical Support worden onder andere de opdrachtgevers van grote objecten benadert. In vervolg daarop worden ook bestekken gemaakt. Soms rechtstreeks en soms via de groothandel. Van Westerhoven heeft overigens jarenlang gedacht, dat de professionele schilder dit zelf zou gaan doen, maar moet nu toegeven, dat dit alleen voor de grote onderhoudsbedrijven mogelijk is.

 

Op de vraag wat hij aan schilders veranderd zou willen zien, is het spontane antwoord: “Dat ze weer trots zijn op hun vak. Dat wordt te vaak ondergewaardeerd. Meesterschilder? Dat is een erenaam waaruit kennis van zaken spreekt én grote handvaardigheid. Hetzelfde geldt voor de professionele stucadoor. Managementachtige beroepen worden vaak overgewaardeerd. Alleen wanneer je je werk als uitdaging ziet kun je er trots op zijn.”

 

naar keuzemenu naar boven

 

 Ursa Paint is verhuisd.

 

Ursa paint heeft zijn activiteiten in Zaandam beëindigd. Alle activiteiten zijn sedert einde 2002 samengevoegd in de vestiging van IJmuiden.

 

Naast de productie, het laboratorium, de kleurmakerij en het magazijn, werken voortaan ook de directie, de administratie, de verkoop binnendienst en marketing vanuit deze plaats.

 

Het nieuwe adres is:

UP Quality Environment, Dokweg 40, 1976 CA Ijmuiden, telefoon: 0255-548448.

 

Evert Koning

Het door Ursa Paint verlaten pand van v/h Evert Koning aan de Oostzijde in Zaandam.

 

# de verdwenen verfindustrie van Zaandam

 

naar keuzemenu naar boven

 

 Kwaliteitsaspecten van lakken en oliën

 

Interview

 

Interview april 2003 - Mobilia Vloeren

 

Ursa Paint: innovaties voor verwerker en consument

Na ruim drie jaar praktijkervaring en verdere productontwikkeling van lakken op waterbasis en oplosmiddelvrije/arme oliën is de conclusie gerechtvaardigd dat de vroegere, sterk oplosmiddelhoudende lakken en oliën in kwaliteit achterhaald zijn.

 

De research voor deze producten is al jaren geleden gestopt en daardoor raken ze steeds verder achterop. Over de factoren die de kwaliteit van deze producten bepalen, hebben we een gesprek met Arnold van Westerhoven, (directeur) en Wim Pronk (sales manager vloeren) van UP Quality & Environment (Ursa Paint) te IJmuiden. Het bedrijf beschikt over een goed geoutilleerd researchlaboratorium waar eveneens het scala van producteigenschappen en kwaliteitseisen wordt getest.

Mode en de Regelgeving Oplosmiddelen hebben ingrijpende veranderingen bij de afwerking van parket teweeg gebracht. Er werd een streep gezet door de ervaring die was opgedaan, zowel op het gebied van kwaliteit als in de verwerking. Gezondheid van verwerker kwam voorop te staan maar velen hadden aanvankelijk twijfels bij de vervangende producten. De technologische ontwikkeling van lakken op waterbasis was door weinigen gevolgd. Olie en olie/was combinaties vielen aanvankelijk buiten de regelgeving. Er kon nog zo’n anderhalf jaar met bestaande producten worden doorgewerkt. Gelijktijdig toonde de consument in toenemende mate een voorkeur voor olie op grond van het natuurlijke karakter en de matte optiek.
 

Toen ook olie en was onder de regelgeving vielen, bleken de vervangende producten eveneens gemakkelijk, snel en efficiënt aan te brengen. Voor lak moet de parketteur enkele keren terugkomen in verband met droogtijd van de lagen. Door de combinatie van consumentenvoorkeur en verwerkingsgemak heeft de olieafwerking de laatste jaren een grote vlucht genomen.
 

Olie en was
Bij een parketolie wordt de kwaliteit voornamelijk bepaald door de formulering. Belangrijk is de bestendigheid tegen water, vlekken en vuil. Olie vult de poriën en beschermt het hout van binnenuit. Was vormt een dunne film op het hout, maar ook de best mogelijke was geeft niet dezelfde bescherming tegen mechanische belasting en slijtage als lak. Daar moet het hout zelf voor zorgen. De bestendigheid tegen chemicaliën is voldoende voor normaal voorkomende vlekken, maar ook weer minder dan bij lak. Olie is bijvoorbeeld niet bestand tegen alkalische (reinigings)producten.

 

Nog onlangs maakte Pronk mee dat iemand na een sodabad (soda is sterk alkalisch) met natte voeten over een geoliede parketvloer had gelopen, met verkleuring als gevolg. (Op eiken geeft de reactie van een alkalisch product met tannine een bruine tot zwarte verkleuring.) Goede voorlichting is belangrijk.

Ursa Paint brengt met Aquamarijn Corcol al jaren een 100% oplosmiddel- en gifstoffenvrije afwerkolie voor kurk en parket, die nu zeer succesvol in de markt is. Deze volledig natuurlijke olie is ontwikkeld op basis van de knowhow van Aquamarijn met herwinbare natuurproducten en heeft een mooie, matte optiek. ”Parketolie lijkt misschien een eenvoudig product, maar Corcol is een technologisch hoogstandje.

 

Het is een kunst parketolie zo te formuleren dat deze zonder oplosmiddel toch dun vloeibaar is”, stelt Van Westerhoven. “Veel afwerkoliën hebben daarvoor nog steeds vluchtig oplosmiddel of water nodig. Dat oplosmiddel verdampt en dus zijn voor een goede vulling van het hout meerdere behandelingen nodig. Bij Corcol verdampt er niets. Daarom volstaat één behandeling en is ook sprake van een zeer hoog rendement, bijvoorbeeld 20 tot 25 m2 per liter op eiken. De verwerker bespaart met Corcol tijd en kosten en springt ook nog eens zuinig om met zijn gezondheid”, licht Pronk toe.
 

Wasolie

Ursa Paint ziet vooralsnog geen noodzaak tot het op de markt brengen van een hardwasolie Het principe van hardwasolie is dat de was die aan de olie is toegevoegd, de plaats inneemt van het uittredende oplosmiddel, maar ook bij een olie met was dient de vloer meerdere malen te worden behandeld. In het simpele applicatiesysteem van Aquamarijn - het bekende ABC-tje: A)verdelen, B)inwrijven, C)droogwrijven - kan was gewoon worden meegenomen. Door tijdens het inwrijven van de Corcol olie gelijk wat Solim (Aquamarijn’s oplosmiddelvrije hardwax) in te boenen wordt net zo makkelijk een waxvloer gemaakt als een olievloer (bij Ursa Paint noemt men was wax om de specifieke eigenschappen te benadrukken).
 

Onderhoud olie- en waxvloeren
Tot de kwaliteit van een olie of olie/was afwerksysteem behoren ook de onderhoudsproducten. Ursa Paint heeft de producten daarvoor samengevoegd in de handige Aquamarijn Easy Care onderhoudssets (voor olie naturel, olie wit en wax) en levert daar duidelijke onderhoudswijzers bij. Een goede onderhoudsinstructie is belangrijk, want olie- en olie/was vloeren vragen nu eenmaal intensiever onderhoud dan lakvloeren. Wanneer de consument zich dat realiseert en accepteert dat een olievloer in de loop der jaren een ‘doorleefder’ uiterlijk krijgt dan een gelakte vloer, is er sprake van een reëel verwachtingspatroon. Met een goed afwerkings- en onderhoudssysteem wordt dan aan de kwaliteitseisen van de klant voldaan.
 

Parketlak
Voor de kwaliteit van een parketlak zijn grondstof- en bindmiddelkeuze de belangrijkste factoren. Daarnaast zijn er allerlei toevoegingen die bepaalde eigenschappen verder kunnen verbeteren. Hun functie is vooral 'finetuning'.
 

Uit oogpunt van slijtweerstand en krasbestendigheid heeft de grondstof PU (polyurethaan) veruit de voorkeur. Belangrijk is daarbij de keuze van de juiste PU. Acrylaatlakken hebben evenals PU een goede chemicaliënbestendigheid maar zijn als afwerklak voor parket onvoldoende slijtvast. PU/acrylaat lakken zijn een compromis omwille van de prijs.
 

In combinatie met de grondstof is de keuze van bindmiddelen bepalend voor een rij van eigenschappen: kleurverdieping, helderheid, vloei, tack, filmvorming, hardheid, elasticiteit, hechting (op hout en van de lagen onderling), slijtweerstand, krasweerstand (micro krasjes en grotere krassen), schuurbaarheid, vergeling, bestendigheid tegen vlekken en chemicaliën.
 

"De formulering van een lak is een totaalconcept", stelt Van Westerhoven. "Er zijn geen vaste relaties, zoals bijvoorbeeld het 'volksgeloof' dat de hardste lak de hoogste kras- of slijtvastheid heeft. Het gaat om het samenspel van de eigenschappen." Bij het zoeken naar productvernieuwingen worden in het laboratorium tientallen bindmiddelcombinaties in een eerste scan uitgetest op de bovengenoemde kwaliteitsaspecten.

Veelbelovende combinaties worden verder uitgewerkt en aan het volledige testprogramma onderworpen. Het vereiste niveau wordt bepaald door nationaal en internationaal erkende normen, aangevuld met extra eisen die Ursa Paint zichzelf uit kwaliteitsoogpunt oplegt. Een voorbeeld is de chemicaliënbestendigheid. Ursa Paint test volgens de Europese norm voor meubelen, die op dit gebied hogere eisen stelt dan de Europese parketnorm, die in voorbereiding is.
 

Verwerking
Belangrijk voor de verwerking is een goede vloei. Deze wordt in hoofdzaak bepaald door de bindmiddelkeus en verder verfijnd met vloeimiddelen zodat een afgewogen verdikkingssysteem wordt bereikt. Vloei is het vlaktrekken van de lak en dit wordt bevorderd door een goede verdeling.

Oplosmiddelhoudende lakken krijgen door het verdampen van vluchtig oplosmiddel een zekere tack (hoorbaar bij het rollen en voelbaar), die een gelijkmatige verdeling bevordert. Lakken op waterbasis hebben deze eigenschap normaal gesproken niet.

 

Onderscheidend aan de RigoStep lakken is dat die deze tack ook hebben. Bij de ontwikkeling daarvan heeft Ursa Paint kunnen putten uit de knowhow van de afdeling schildersverven, die het bedrijf onder het merk Evert Koning op de markt brengt.
 

Filmvorming
Belangrijk is ook dat de lak goed verfilmt. Bepalend daarvoor zijn enerzijds een goede formulering van de lak en anderzijds de verwerkingsomstandigheden. Het verwerkingsadvies, dat ook daadwerkelijk in acht moet worden genomen, is minimaal 10 graden en een RV van maximaal 80%. Een bereik dat overigens ruimer ligt dan bij de meeste concurrerende lakken", aldus Pronk, “onze lakken bieden op dit punt een grotere veiligheidsmarge. “
 

Extra vernetting
Alle lakken op waterbasis zijn dispersielakken. Microscopisch kleine bolletjes vast materiaal zweven in water. Wanneer het water is verdampt, treedt de filmvormer uit en gaan de bolletjes aan elkaar hechten en een film vormen.
Door extra vernetting - een moleculaire reactie tijdens het drogen - kan de kwaliteit van een lak nog verder worden opgevoerd. Mogelijkheden daarvoor zijn het apart toevoegen van een vernetter (crosslinker), formulering van een 2-componenten systeem of zelfvernetting (self-crosslinking).

- Toevoegen van vernetter aan een daarvoor geschikte lak zorgt voor extra vernetting en kan onder meer de vochtbestendigheid verbeteren. De potlife van een lak met toegevoegde vernetter is ongeveer 48 uur.


- Bij een 2-componenten PU lak vernet de lakcomponent niet zonder toevoeging van de harder. Na het mengen start de moleculaire reactie. Een 2-componenten formulering kan onder meer de slijtvastheid en de bestendigheden verbeteren. Nadelen zijn de beperkte potlife (3 à 4 uur) en het feit dat de harder de tamelijk agressieve stof isocyanaat bevat.


- Het meest geavanceerd zijn de zelfvernettende lakken. De moleculaire reactie is geblokkeerd en start automatisch tijdens het drogen. Deze lakken bevatten geen isocyanaat en er is geen verlies van restanten door een beperkte potlife. De weerstand tegen mechanische belasting ligt op hetzelfde niveau als 2-component PU en is ruim voldoende voor projectgebruik. Ook de chemicaliënbestendigheid is voor de meest voorkomende toepassingen uitstekend.

“Door de moderne zelfvernettende lakken raakt het gebruik van lakken waar apart vernetter aan wordt toegevoegd achterhaald. Dat geldt eveneens voor de toepassing van 2-componenten lakken in woningen en de meeste projecten. Uitsluitend waar een extra bestendigheid tegen bij voorbeeld chemicaliën wordt vereist, kan er reden zijn om een 2-componenten PU lak toe te passen” aldus Pronk

Fysisch drogende lakken in het RigoStep assortiment zijn Flex (elastische PU lak voor naaldhout) en 2100 (PU/acrylaat lak). Zelfvernettende PU lakken zijn 2300, Project, Topmatt en Golden Glow (oliegemodificeerd voor extra kleurverdieping). Duo is een 2-componenten PU lak. De meest verkochte lak bij Ursa Paint is RigoStep 2300. Project (als standaardlak gekozen door o.a. de Parketmeester groep) en Topmatt komen qua verkoopcijfers dicht in de buurt.
 

Vernieuwde Seal
Het verwerkingsadvies voor lakken op waterbasis is nat in nat aanbrengen om eventuele aanzetten te voorkomen. Vooral de gewijzigde applicatietechniek heeft aanvankelijk bij meerdere parketteurs een drempel opgeworpen. De kans op aanzetten speelde met name bij grondlakken.
 

Met als uitgangspunt dat iemand die met oplosmiddelhoudende lak goed kan lakken, dat ook met een watergedragen lak probleemloos moet kunnen, heeft Ursa Paint intensieve research gedaan naar een grondlak die ook bij eventuele foutjes ongevoelig is voor aanzetten. Nieuwe ontwikkelingen hebben deze eigenschappen mogelijk gemaakt. De vernieuwde RigoStep Seal, die midden vorig jaar werd gelanceerd, zorgt voor een probleemloze, aanzetvrije verwerking. Het advies blijft nat in nat werken, maar verschillen in laagdikte door latere aansluitingen en gemorste druppels leiden niet tot kleurverschillen.
 

Het is zelfs mogelijk plaatselijk een reparatie onzichtbaar uit te voeren. De nieuwe Seal vermindert ook het optreden van blackspots. (zwarte puntjes die ontstaan door een reactie van ijzerdeeltjes, tannine en water. Bij gebruik op vloeren waar risico op ijzerbesmetting groot is, zoals eiken tapis, wordt nog wel geadviseerd het additief Seal Add toe te voegen.
 

Naast de betere verwerkingskwaliteit betekent de vernieuwde Seal ook een grote stap vooruit op het gebied van kleurverdieping. Het nieuwe bindmiddel is zo fijn gedispergeerd dat het diep in de poriën kan dringen. Zo wordt een ondergrondbenatting bereikt die vergelijkbaar is met oplosmiddelhoudende grondlak en dus ook een vergelijkbare kleurverdieping.
 

Enkele specifieke houtsoorten vragen een speciale behandeling. Zo bevat met name kambala (maar o.a. ook basralocus) inhoudsstoffen die in een laklaag lelijke opwerkingen kunnen veroorzaken. Met de grondlak RigoStep Kambala Primer in combinatie met de aflak RigoStep Duo wordt dat doeltreffend tegengegaan.
 

Topmatt
Tot voor kort was de enige manier om een lak matter te maken, er extra matteringsmiddel aan toe te voegen. Dit is een fijn, bijna onzichtbaar poeder dat de lak vult en het oppervlak ruwer maakt. Hierdoor wordt het opvallende licht verstrooid,zodat de glans wordt gebroken. Door dat poeder wordt de lak echter ook poreuzer en brosser, zodat tegelijkertijd allerlei andere eigenschappen van de lak negatief worden beïnvloed. Zoals de vlekbestendigheid, de elasticiteit, de slagvastheid, de krasgevoeligheid en de weerstand tegen opglanzen. Gecombineerd met een speciale wastoevoeging kon, als uiterst haalbare, een halfmatte lak worden bereikt, maar voor een stompmat effect moest teveel kwaliteit worden ingeleverd.
 

Recente ontwikkelingen boden echter nieuwe mogelijkheden. Door een geheel nieuwe lak te ontwikkelen en daarbij gebruik te maken van nieuwe technologie, konden de genoemde nadelige effecten volledig worden vermeden en konden de vooraf geformuleerde kwaliteitseisen worden gerealiseerd.
Onder de glansmeter haalt RigoStep Topmatt, die eind 2001 werd geïntroduceerd, een directe lichtweerkaatsing van slechts 10%. Dit getal is vergelijkbaar met dat van een olievloer. De gebruikelijke extra matte lakken komen meestal aan ongeveer 20%. Topmatt is bovendien ook onder een lage hoek gezien nog mat, wat juist voor een vloer heel belangrijk is.
 

Bij Topmatt is de mattering onafhankelijk van de laagdikte. De lak is vrijwel ongevoelig voor glansverschillen en de slijtweerstand ligt tussen de Project en de 2300.
 

Onderhoud Lakvloeren

Ook voor het lakprogramma heeft Ursa Paint onderhoudssets ontwikkeld en wel onder de naam RigoStep Care & Go. Er zijn sets voor zowel glanzend, satijn als stompmat gelakte vloeren.
 

Met innovatieve ontwikkelingen zoals onder andere de stompmatte parketlak RigoStep Topmatt, aanzetvrije RigoStep Seal grondlak en de oplosmiddelvrije olie/was producten van Aquamarijn levert Ursa Paint een belangrijke bijdrage aan de mogelijkheid tot gezond werken zonder concessies aan duurzaamheid, bestendigheid, optiek en verwerkingsgemak.

 

naar keuzemenu naar boven

 

 Watergedragen natuurverf een paradox?

 

De Nederlandse schilders zijn over het algemeen terughoudend in de toepassing van natuurverf. Toch is de belangstelling groeiende, zoals ook bleek uit het artikel over natuurverfschilder Wyger Smits (Eisma’s Schildersblad nr 11), die een groothandel in natuurverf opende. Sinds een paar jaar is er ook natuurverf in een watergedragen versie. Op het eerste gezicht lijkt een verbinding van de onverdraagzame stoffen olie en water een onlogische. Maar het kan.

 

Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van watergedragen verfproducten die gebaseerd zijn op herwinbare, uit de levende natuur gewonnen grondstoffen. Als bindmiddel voor dit soort verven worden hoofdzakelijk plantenoliën, vooral lijnolie, gebruikt omdat zij in de afgelopen eeuwen hun geschiktheid ruimschoots hebben bewezen.

 

Watergedragen olieverven steken, bij de huidige stand van de techniek, zonder twijfel met kop en schouders uit boven alle andere alternatieven als het gaat om gunstige verhoudingen van milieu- en gezondheidsbelastingen. Dit geldt zowel in de productiefase als tijdens de verwerking en ook in de gebruiksfase en de afvalfase. De watergedragen olieverven zijn een verdere ontwikkeling van de ‘moderne olieverven’ zoals die, na vijftig jaar uit beeld te zijn geweest, vanaf de jaren tachtig op de markt kwamen vanuit de natuurverfgedachte die toen ontstond.

 

Op dit moment is deze eerste generatie olieverven, met gomterpentijn en citrusolie als verdunningsmiddel, uitgegroeid tot een compleet assortiment producten voor professioneel gebruik.

 

Ik ben ervan overtuigd dat deze natuurverftechnologie nog slechts aan het begin van zijn ontwikkeling staat. Toenemende grondstofschaarste en economische overwegingen zullen daarbij een steeds grotere rol spelen. Daarnaast is er nog altijd de onmiskenbare noodzaak om ons te bezinnen op de wijze waarop onze aarde wordt uitgeput en verminkt. Alleen al de wetenschap dat er vandaag de dag in sommige delen van de oceanen meer kunststof dan plankton ronddrijft, moet een zinnig mens toch met afgrijzen vervullen.

 

Terugblik

Rond de tweede wereldoorlog werd de technische ontwikkeling van olieverven abrupt afgebroken. Om een belangrijke reden daarvoor te kunnen begrijpen, moeten we even achterom kijken. De grondstofschaarste die voor en tijdens de tweede wereldoorlog ontstond, gaf vooral in Duitsland een enorme impuls aan de ontwikkeling van kunststoffen. Geïnspireerd door de bijna onbeperkte mogelijkheden om deze nieuwe stoffen, en daarmee de natuur, helemaal naar hun hand te kunnen zetten, ontwikkelden wetenschappers een compleet ‘kunststofdenken’. De chemische industrie ontwikkelde zich explosief. Met name op het gebied van de organische verbindingen, met als basisgrondstof aardolie.

 

Nu wekt het begrip organische chemie de indruk dat het gaat om stoffen uit de natuur. Ook aardolie zou men als een natuurproduct kunnen beschouwen, al was het miljoenen jaren diep in de aarde en voor mensen onbereikbaar weggeborgen. Door kraakprocessen ontstaan echter chemische bouwsteentjes die tot ontelbare nieuwe stofverbindingen kunnen worden samengevoegd. Het resultaat noemen we kunststoffen. Stoffen die voor de natuur helemaal vreemd zijn en die nauwelijks meer in de natuurlijke kringloop kunnen worden opgenomen.

 

Niettemin ontwikkelde het kunststofdenken zich steeds verder en al snel konden we voor ieder probleem alleen nog maar kunststofoplossingen bedenken.

 

Kunststof verven

Ook de verfindustrie stapte over op kunststoffen. Vergeten waren de goede eigenschappen van lijnolieverf, vergeten hun voordelen zoals hun duurzame elasticiteit, hun natuurlijkheid, hun herwinbaarheid hun waterdampdoorlaatbaarheid en hun verouderingsesthetiek. Kostbare ervaringen, die gedurende generaties van schilders waren opgebouwd, werden in een klap overboord geworpen. Ze moesten het veld ruimen voor alkydharsen, die weliswaar sneller droogden, maar ook sneller verbrosten. Natuurlijk werd aan allerlei bezwaren van deze kunststoffen door verdere research tegemoetgekomen en werden ze nota bene met plantenoliën gemodificeerd.

 

Maar hoe zou de wereld er nu uitgezien hebben als de onderzoeksinspanningen niet uitsluitend gericht waren geweest op aardolie-gebaseerde producten en zich ook had geconcentreerd op grondstoffen uit de levende natuur?

 

Vanuit de huidige tijd gezien is het eigenlijk verbazingwekkend dat er zo weinig fabrikanten en verwerkers de oude tradities en ervaringen trouw zijn gebleven en dat er zo’n blind vertrouwen in die nieuwe, onbekende stoffen werd gesteld. Eén van de verklaringen is ongetwijfeld het feit dat de grondstofproducenten tezamen met hun kunstharsen de bijbehorende recepten en formuleringen voor de eindproducten meeleverden. Productontwikkeling en ervaringsopbouw werd daardoor snel en goedkoop. Oude, traditionele ervaringen werden overbodig, evenals het daaraan verbonden onderscheidend element in de prestaties van fabrikant en verwerker. Ook deerde het niet dat de producten in de markt feitelijk aan elkaar gelijk waren. Daarvoor stonden de moderne marketingtechnieken te beschikking.

 

Renaissance olieverven

Pas toen in de 70er en 80er jaren door milieucatastrofen, ecologische problemen en dreigend aardolietekort zichtbaar werd dat ook aardoliechemie zijn grenzen kent, beleefde de inzet van natuurlijke, herwinbare grondstoffen een wedergeboorte.

 

Daarmee kwamen ook de olieverven weer in de belangstelling. Enkele fabrikanten, waaronder in Nederland Aquamarijn, vatten de draad weer op en wierpen zich op de ontwikkeling van verven en lakken op basis van natuurlijke bindmiddelen. Hierbij is vooral de combinatie van traditionele kennis en moderne technologie interessant.

 

Hedendaagse kennis van verftechnologie, ecologie en gezondheidsaspecten en moderne productiemethoden leidden tot een nieuwe generatie olieverven. Droging, vloei, standvermogen, verwerkbaarheid en andere eigenschappen konden in overeenstemming worden gebracht met de eisen die aan een modern afwerkingsproduct worden gesteld.

 

Gezondheid

Terwijl in de jaren 80 milieu en kwaliteit de belangrijkste uitgangspunten waren bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie olieverven, werden in de 90-er jaren gezondheidsaspecten steeds belangrijker. De meeste grondstoffen van een natuurlijke olieverf zijn niet of nauwelijks gezondheidsbelastend.

 

Een uitzondering vormt het oplos- of verdunningsmiddel. Daarvoor wordt voornamelijk terpentijnolie of citrusolie gebruikt, omdat dit stoffen zijn die uit de levende natuur, dennenbomen en de schillen van citrusvruchten, worden gewonnen. Het zijn stoffen die in de natuurlijke kringloop geen problemen geven. Bij verwerking binnenshuis kunnen echter te hoge concentraties van deze etherische oliën wel een gezondheidsrisico vormen. Daarom moest er een ander ‘transportmiddel’ worden gezocht.

 

Terwijl de doorsnee verffabrikant kan putten uit een ruime keuze aan kant-en-klare bindmiddeldispersies in water, die hij zomaar kan kopen bij zijn grondstofleverancier, moest de natuurverffabrikant eerst een geschikte methode ontwikkelen om de, eveneens nog te ontwikkelen bindmiddelcomposities, in het water te kunnen dispergeren of emulgeren voordat er pas sprake kon zijn van een verfformulering. Aquamarijn begon in 1992 met de eerste onderzoekingen naar een bruikbare emulgeertechniek. Met een verfijning van de technieken konden steeds betere bindmiddelcomposities in emulsievorm worden gebracht.

 

Stap voor stap werd het mogelijk om steeds gecompliceerdere producten in een watergedragen vorm op de markt te brengen. Dit resulteerde in 1993 met de geboorte van een volkomen oplosmiddelvrije, boenvaste muurverf. Een jaar later was het mogelijk kleurpasta’s en een watergedragen lazuurmedium voor wandlazuren te maken. Daarna volgden een transparante beits voor binnen en houtverzorgingsoliën en –wassen en wat later een laagvormende, transparante buitenbeits.

 

In 1995 werd begonnen met de ontwikkeling van een watergedragen, dekkende verf. Dit was veruit de moeilijkste, maar ook de belangrijkste opgave. Pas vijf jaar later kwam Aquamarijn met de eerste watergedragen zijdeglansverf op de markt. Precies op tijd, althans voor de Nederlandse markt, omdat toen de vervangingsplicht voor oplosmiddelhoudende binnenverven van kracht werd. Inmiddels is ook een watergedragen grondverf geïntroduceerd en wordt er hard gewerkt om nog voor deze zomer een dekkende beitsverf voor buiten op de markt te brengen.

 

Water en olie

Dit artikel heeft als kop: is watergedragen olieverf een paradox? Het zal duidelijk zijn dat olie en water zich niet eenvoudig laten mengen. Hoe laten olie en water zich dan wel met elkaar verenigen en, bovenal, hoe maak je er dan ook nog een goede verf van?

 

In de natuur is olie en vet in water de doodgewoonste zaak van de wereld: in planten, dieren en mensen. Eenvoudige voorbeelden zijn latex en melk. Olie en vet zweven als minuscule druppeltjes in het water. De olie is hier alleen in betrekkelijke lage concentraties aanwezig in de vorm van een zogenaamde olie-in-water emulsie. Voegt men meer olie toe, dan zal de emulsie omslaan in een water-in-olie emulsie, die dikvloeibaar of pasteus is, zoals mayonaise of boter.

 

Voor verf is een dunvloeibare emulsie nodig, maar met een hoog oliegehalte. De enige manier om dat te bereiken, is om de druppeltjes zo klein mogelijk te maken. Het liefst kleiner dan 0,001 millimeter. De fijnheid van het oliedruppeltje brengt een aantal voordelen: het water kan meer olie opnemen, waardoor een hoger vaste stofgehalte wordt bereikt evenals een betere vulvermogen. De emulsie wordt ook stabieler en het uitvlokkingsrisico van de pigmentering wordt kleiner. Ook het vloeigedrag wordt gunstig beïnvloed. De fijnheid van de oliedeeltjes wordt bereikt door de juiste afschuifkrachten toe te passen, zodat de oliedruppeltjes steeds verder uit elkaar worden gedreven. Daarnaast dient de juiste emulgator te worden gezocht om de grensvlakspanning tussen het water en de olie te verminderen en om een beschermend huidje rond de oliedruppeltjes te vormen, zodat de druppeltjes, in de waterfase, niet weer in elkaar vloeien (coaguleren).

 

Het voert te ver om in dit artikel de vele emulgeertechnieken te behandelen. Wel kan worden vermeld dat er uiteindelijk een relatief eenvoudige techniek en een half-natuurlijke, biologisch afbreekbare emulgator is gevonden. Hiermee worden zeer goede resultaten bereikt.

 

Duidelijk is echter, dat de ontwikkeling nog maar aan het begin van haar mogelijkheden staat en dat een watergedragen olieverf, gezien vanuit de productie- en formuleringstechnologie een modern en toekomstgericht product is geworden.

 

Over de schrijver

Arnold van Westerhoven (1947) is samen met zijn broer directeur van Ursa Paint Quality and Environment te IJmuiden. Hij studeerde verftechnologie in Krefeld (Duitsland) en economie in Amsterdam.

 

Ursa Paint richt zich in de productontwikkeling op watergedragen specialiteiten voor professionele verwerkers, met de merken Evert Koning Schildersverven, Aquamarijn Natuurverven, Rigo Special Coatings parket-, meubel- en industrielakken en Rigo Wandstyling oplosmiddelvrije wandafwerkingsproducten.

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

2002

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

 

  Parket Expo in Utrecht

 

September 2002 - Parket Expo.

 

Van 14 tot 17 september 2002 vond in de Jaarbeurs in Utrecht het evenement Parket Expo plaats. Totaal 71 exposanten, waaronder ook Ursa Paint, gaven een representatief beeld van producten die in de parketbranche op de markt zijn.

 

Presentatie Ursa Paint op de Parket Expo te Utrecht.

 

Presentatie Ursa Paint op de Parket Expo te Utrecht.

 

Het bezoekersaantal van Parket Expo 2002 was wat lager dan voorgaande jaren, maar op de stand van Ursa Paint was het voortdurend een drukte van belang. We kijken dan ook terug op een geslaagde beursdeelname en danken bij deze iedereen die ons op de Parket expo heeft bezocht. Op de beurszondag kwamen 1064 vakmensen naar de beurs, op maandag 1416, op dinsdag 939; in totaal 3419.

 

Presentatie Ursa Paint op de Parket Expo te Utrecht.

 

Ook bij verschillende andere exposanten waren Aquamarijn en RigoStep prominent in beeld, zoals hier op de stand van De Eik.

 

Presentatie Ursa Paint op de Parket Expo te Utrecht.

 

Tijdens de Parket Expo werd ook het Europese Kampioenschap Parketleggen gehouden, een belangrijke trekker voor deze vakbeurs.

 

19 Top-parketteurs (waaronder twee dames) uit 10 landen streden om de eer.

 

Europees Kampioenschap Parketleggen. Eén van de deelnemers vult hier de naadjes in zijn werkstuk met RigoStep FILL de professionele watergedragen voegenkit.

 

Eén van de deelnemers vult hier de naadjes in zijn werkstuk met RigoStep FILL de professionele watergedragen voegenkit.

 

Europees Kampioenschap Parketleggen. Alle werkstukken werden gelijmd met Henkel Thomsit parketlijm en afgewerkt met Aquamarijn CORCOL.

 

Alle werkstukken werden gelijmd met Henkel Thomsit parketlijm en afgewerkt met Aquamarijn CORCOL.

 

Daniel Donath

 

Birgit Schrammel

 

Hierboven Europees kampioen Daniel Donath uit Duitsland en runner-up Birgit Schrammel uit Oostenrijk.

 

Europees Kampioenschap Parketleggen. Daniel Donath en Birgit Schrammel werden overstelpt met prijzen. De mooiste prijs - een professionele set schuurmachines van Deva - werd namens parketgroothandel De Eik aangeboden door mevrouw Kant.

 

Daniel en Birgit werden overstelpt met prijzen. De mooiste prijs - een professionele set schuurmachines van Deva - werd namens parketgroothandel De Eik aangeboden door mevrouw Kant.

 

naar keuzemenu naar boven

 

 

#

2001

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000 

 

  Heldere parketlak

 

Ursa Paint introduceert met RigoStep 2300 Special een vernieuwde watergedragen parketlak.

 

De lak is helderder en gemakkelijker verwerkbaar. De parketlak bestaat uit één component met een zelfvernettend karakter. Het heeft een buitengewone vloeiing en is minder belastend voor het milieu.

 

Voor meer informatie: Ursa Paint te Zaandam, telefoon: 075 – 6812222.

 

naar keuzemenu naar boven

 

#

2000

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000

 

  Parketteurs over op watergedragen

 

Net als de schilders mogen ook parketteurs sinds dit jaar binnenshuis geen oplosmiddelhoudende verfproducten meer verwerken. Hoewel er al lang watergedragen vloerlakken beschikbaar waren, voelden de parketteurs zich overvallen door de regeling. Ze zijn nu bezig met een inhaalslag.

 

Voor het afwerken van houten vloeren wordt gebruik gemaakt van oliën, was, combinaties hiervan en vloerlak. Parketteurs pasten voor het lakken van bijvoorbeeld parketvloeren tot voor kort nog op grote schaal oplosmiddelhoudende lakken toe. Ze hadden weinig belangstelling voor gezond en milieubewust werken.

 

En dat terwijl ze veelal in besloten ruimten in korte tijd grote vloeroppervlakken behandelen. Aan de schade die dat berokkent aan henzelf en het milieu besteedden ze nauwelijks aandacht. Ze werkten dan ook weinig met watergedragen lakken.

 

Het verbod op het verwerken van oplosmiddelrijke verfproducten is bij de meeste parketteurs als een bom ingeslagen. En dat terwijl er al lang watergedragen verf, ook voor parket, op de markt is.

 

PU-vloerlakken

Al in de jaren zeventig kwamen de eerste watergedragen parketlakken op de markt. Maar net als in de schildersbranche bleek, mede door de eerste negatieve ervaringen met watergedragen verfproducten, dat men ook in de parketsector niet warm liep voor dit soort producten. Met uitzondering van enkele pioniers bleef dit zo tot dat de wettelijke regelgeving per 1 januari 2000 van kracht werd.

 

Lakleverancier UP Quality & Environment, kortweg Ursa Paint vindt het jammer dat het gebruik van waterverdunbare producten voor vloeren door wettelijke maatregelen moest worden afgedwongen.

 

Volgens directeur Arnold van Westerhoven was het beter geweest als de parketteur eerder in beweging was gekomen, waardoor de overgang naar watergedragen producten geleidelijker had kunnen verlopen. Van Westerhoven: “Met vroegtijdige voorlichting en begeleiding hadden de brancheverenigingen, net als in de schilderswereld, daaraan een bijdrage kunnen leveren. Al geruime tijd zijn er watergedragen parketlakken op de markt die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. In landen als Noorwegen, Zweden en Duitsland wordt al jaren gewerkt met dit soort producten.”

 

Ursa Paint heeft in de loop der jaren veel knowhow opgebouwd op het gebied van watergedragen vloerlakken. Dit heeft geleid tot een uitgebreid pakket van producten (RigoStep) op waterbasis voor het afwerken van houten-, parket- en kurkvloeren. De eerste watergedragen lakken waren op basis van acrylaat. Maar de eigenschappen van dit bindmiddel voldeden niet voor het lakken van parketvloeren. De oplossing was een watergedragen parketlak op basis van polyurethaan. De kras- en slijtvastheid van deze soort en het feit dat er geen vergeling optreedt, maken dat PU-lakken uitstekend geschikt zijn voor het lakken van vloeren. Daarnaast hebben de ontwikkelingen in de bindmiddeltechnologie geleid tot nieuwe hightech-oplossingen voor problemen die bij de conventionele oplosmiddelhoudende lakken niet waren te realiseren.

 

Zo zijn er ééncomponentige watergedragen lakken die de eigenschappen evenaren van tweecomponenten lakken, zelfs op het gebied van slijtvastheid. Wat de watervastheid betreft overtreffen ze de tweecomponentenlakken zelfs. Ook ten aanzien van de helderheid van de watergedragen dispersies is vooruitgang geboekt. Volgens Van Westerhoven zijn alle mogelijkheden benut om een optimale helderheid te realiseren. “Voor donkere houtsoorten met veel tekening is vaak een heldere lak gewenst. Om de diepe gloed – Duitsers noemen dit ‘Anfeuerung’ – te bereiken, hebben we een oliecomponent bij het bindmiddel ingebouwd.”

 

Opleidingsbijeenkomsten

De parketbranche is nu bezig met een inhaalslag. Volgens Nicole Wark, manager communicatie en public relation bij Ursa Paint, blijken de parketteurs behoefte te hebben aan informatie over watergedragen parketlakken en de verwerking ervan. Wark: “Wij proberen daar goed op in te spelen.” De producent organiseert maandelijks opleidingsbijeenkomsten voor parketteurs. Informatie over de watergedragen producten en hun mogelijkheden wordt daarbij gecombineerd met het werken ermee. Ook worden volgens Wark de problemen besproken die de parketteurs in de praktijk tegenkomen. “Zij hebben tenslotte kennis van hét lakken en wij van dé lakken.”

 

Elke deelnemer aan de opleidingsbijeenkomst ontvangt het Handboek Parketlakken, dat Ursa Paint met een aantal deskundigen heeft samengesteld. Dit handboek bevat uitgebreide informatie over waterverdunbare parketlakken en over milieu- en gezondheidsaspecten.

 

 

[12/20/2000, Jan Vermeij]

naar keuzemenu naar boven

 

Michelangelo - "De schepping van Adam" (fragment) - Sixtijnse Kapel - Rome

keuzemenu

laatste berichten 2008 # 2007 # 2006 # 2005 2004 2003 2002 2001 2000 

 

naar keuzemenu naar boven

 

ga naar...

 

 

naar keuzemenu naar boven

 

respect voor de mens en zijn leefomgeving...

 

Rigo Special Coatings is onderdeel van U.P. Quality & Environment b.v. - kortweg Ursa Paint.

 

Alle divisies van Ursa Paint richten zich op het vervaardigen van natuurlijke, watergedragen en oplosmiddelvrije kwaliteitsproducten, vanuit respect voor de mens en zijn leefomgeving.

 

Andere divisies van Ursa Paint zijn:

 

Rigo Wandstyling, Evert Koning Schildersverven en Aquamarijn Natuurverf.

 

naar keuzemenu naar boven

 

 

© U.P. Quality & Environment b.v.

Dokweg 40, 1976 CA IJmuiden NL 

Tel (+31) (0) 255 - 548448  - Fax (+31) (0) 255 - 548445

www.ursapaint.nl

    

 

laatste update:

 

naar keuzemenu naar boven